I edycja Projektu NBP „ Złota szkoła” pod hasłem „ Giganci finansów osobistych”
W związku z przystąpieniem CKZiU do konkursu o tytuł złotej szkoły w ramach projektu NBP „ Złota szkoła” zorganizowaliśmy dla uczniów cykl spotkań z ekspertami z dziedziny bankowości, ubezpieczeń społecznych oraz praw konsumenckich. Celem tych spotkań było zapoznanie uczniów z zagadnieniami ekonomicznymi obejmującymi m.in.:
Zarządzanie własnymi pieniędzmi
Sposobami na pomnażanie oszczędności
Założeniem pierwszego konta bankowego i korzystania z karty płatniczej
Pożyczanie pieniędzy i poduszkę finansową
Bezpieczne zakupy w sklepach stacjonarnych i przez Internet
Zarządzanie ryzykiemczy zabezpieczanie przyszłości składkami ubezpieczeń społecznych
Pierwszym ekspertem, z którym spotkała się młodzież poprzez aplikację Teams, był pan Dariusz Zieliński – ekspert ds. zabezpieczeń banku ING. Wybór eksperta podyktowany był potrzebą uświadomienia uczniów w sferze bezpieczeństwa transakcji dokonywanych drogą internetową/ zakupy internetowe, korzystanie z aplikacji bankowych, dokonywanie płatności bezgotówkowych z użyciem karty bankomatowej, telefonu /. Specjalista ds. zabezpieczeń strony bankowej był bardzo trafnym wyborem, ponieważ praktycznie każdy młody człowiek dokonuje dzisiaj transakcji płatniczych i musi wiedzieć jak skutecznie zabezpieczyć swoje finanse. Młodzież próbuje swoich sił w niewielkim biznesie/ bitcoin, giełda, obligacje, sprzedaż vinted/ i musi posiadać niezbędną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa swoich finansów osobistych i konsekwencji nieodpowiedzialności i błędnych decyzji. Rozwój narzędzi IT jest nieunikniony i trzeba umieć prawidłowo z nich korzystać.
Wybór drugiego eksperta – pani Małgorzaty Płaszczyk wynikał z faktu, że osoba eksperta jest znana od wielu lat naszym uczniom, współpracuje ze szkołą w zakresie edukacji uczniów w temacie praw konsumenckich. Często organizuje konkursy, spotkania w szkole na zajęciach edukacyjnych i zaprasza uczniów do swojej siedziby w Starostwie Strzeleckim. Oferuje swoją pomoc w dochodzeniu praw konsumenckich. Jest to osoba, która odnosi wielkie sukcesy na płaszczyźnie realizacji swoich zadań zawodowych, dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu i zaangażowaniu pomaga rzecznikom z innych powiatów w rozwiazywaniu problemów konsumenckich.
Trzecim ekspertem była pani Wioleta Bilewicz, pracownik Banku Pocztowego, osoba, która ma doświadczenie w pracy bankowca. Prywatnie sama dokonuje inwestycji w różne instrumenty finansowe i ma ogromną wiedzę w tym zakresie. W sposób profesjonalny pani Bilewicz przybliżyła uczniom zagadnienie sztuki odkładania pieniędzy na wyznaczony cel wykorzystując chociażby bezpieczne narzędzia bankowe np. konto oszczędnościowe. Wybrany przez nas ekspert omówił także inne sposoby na pomnażanie pieniędzy np. lokaty czy fundusze inwestycyjne, wskazał na konieczność dywersyfikacji swojego kapitału w celu ochrony swoich pieniędzy i osiągania zysków. Podkreślił konieczność uwzględnienia inflacji oraz podatku od zysków kapitałowych w kalkulacji zysków.
Ostatnim spotkaniem było spotkanie online z panią Magdaleną Lis, kierownikiem Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji Inspektoratu ZUS w Nysie. Pani ekspert ma ogromne doświadczenie w pracy inspektora ZUS, często uczestniczy w spotkaniach z młodzieżą, a także prowadzi szkolenia w zakresie zagadnień realizowanych przez tą instytucję.
Na spotkaniu pani inspektor omówiła zasady funkcjonowania ZUS, historię ubezpieczeń oraz różnego rodzaju składki ZUS płacone przez pracodawcę i pracownika. Dokonała także charakterystyki świadczeń, jakie można uzyskać z ZUS. Pani ekspert przedstawiła także prezentację, która w bardzo czytelny sposób zobrazowała bardzo istotne zagadnienia ubezpieczeń zabezpieczających niezbędne świadczenia na przyszłość każdego człowieka. Uczniowie odpowiadali na pytania pani ekspert, mogli także sami zadawać pytania, dowiedzieli się jak funkcjonuje system ubezpieczeń także w innych krajach Europy i nie tylko.
Łącznie we wszystkich spotkaniach z ekspertami wzięło udział 328 uczniów szkoły.
Dodatkowo, w ramach projektu, zorganizowano 5 lekcji dydaktycznych, 3 z nich dotyczyły lokat i procentu składanego czyli obliczania zysków od terminowych depozytów bankowych, jedna ubezpieczeń społecznych, płatności zobowiązań podatkowych, korzystania z profilu zaufanego , a ostatnia lekcja pożyczania pieniędzy i poduszki finansowej. Cztery lekcje zorganizowane zostały z wykorzystaniem aplikacji Teams, a jedna z wykorzystaniem aplikacji Webex. Suma summarum, we wszystkich lekcjach uczestniczyło 175 uczniów.
W ramach zadań konkursowych należało także zorganizować debatę szkolną związaną z tematyką projektu. W naszej szkole odbyła się ona 26 kwietnia w godzinach od 9:00 do 10.30 i uczestniczyło w niej kilku nauczycieli i 108 uczniów. W najbliższym czasie tj. 30 kwietnia planowana jest druga debata z udziałem zaproszonego eksperta. Tematem przewodnim tej debaty będzie zagadnienie wyboru instrumentów inwestycyjnych.
Tematem debaty było zagadnienie oszczędzania. Podczas debaty uczniowie dyskutowali nad pytaniem – Czy warto oszczędzać?, a jeżeli tak to w jakie instrumenty finansowe należy inwestować. Uczniowie, którzy opowiadali się za inwestowaniem wskazywali korzyści płynące z oszczędzania, takie jak pozyskanie wiedzy ekonomicznej w zakresie inwestowania, umiejętność trafnego lokowania pieniędzy, która będzie na pewno wykorzystana w przyszłości, w pracy zawodowej, a także codziennym życiu, w gospodarstwie domowym do opracowania budżetu domowego, mnie mówiąc już o pomnażaniu pieniędzy.
Optymiści chętnie wypowiadali się za lokowaniem np. w lokaty, bony skarbowe, a także obligacje, rzadziej w ryzykowne akcje. Pesymiści wskazywali na negatywne aspekty inwestowania, a mianowicie straty z tym związane, bankructwo firm, ataki hakerów, nietrafne podpowiedzi niesolidnych doradców finansowych czy wreszcie czas poświęcony na analizę rynku i kalkulację decyzji finansowych.
W czasie debaty została przeprowadzona ankieta z wykorzystaniem narzędzia – strony internetowej https://www.mentimeter.com, która pozwoliła na określenie skłonności uczniów do podejmowania kroków inwestycyjnych. Zgodnie z ankietą większość uczniów opowiadała się za inwestowaniem,
https://bit.ly/2S8ykhe , natomiast jako główne instrumenty inwestycyjne, uczniowie – młodzi ludzie o niewielkich zasobach pieniężnych z kieszonkowego, praktyki szkolnej, czy też pracy dorywczej młodocianych, wskazywali konto oszczędnościowe, lokaty, a nawet ryzykowne akcje.
Projekt „ Złota szkoła” był bardzo udanym przedsięwzięciem, bo tak go należy określić, ze względu na bardzo szeroki wachlarz zagadnień ekonomicznych, jakie charakteryzował, ogromną liczbę uczniów jaką obejmował, całą logistykę organizacji projektu.
Dzięki wykorzystaniu aplikacji Teams, która jako narzędzie komunikacyjne funkcjonuje prawie w każdej placówce, firmie i instytucji udało się zorganizować lekcje i spotkania z doskonałymi ekspertami w dziedzinie ekonomii, bankowości, ubezpieczeń itp. na bardzo duża skalę, edukując równocześnie dziesiątki młodych ludzi, a także samych nauczycieli.
Wykorzystując materiały dostępne na stronie https://www.nbp.pl, https://www.zus.pl/, a także z innych źródeł można było pogłębić wiedzę teoretyczną zdobywaną przez uczniów na lekcjach dydaktycznych praktyczną wiedzą i umiejętnościami przekazywanymi przez praktyków z różnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego.
Projekt „ Złota szkoła” był bardzo ciekawym doświadczeniem, dał bowiem uczniom możliwość wykazania się zaangażowaniem w projekt, w zmagania konkursowe, pozwolił na edukację w zakresie wypowiedzi na forum klasy i szkoły, dał cenną lekcję opracowania materiałów szkoleniowych, a także umożliwił kształcenie umiejętności organizacyjnych i logistycznych.